به خدا نزدیکتری اگه تو این محرّمی که خدا توفیقشو بهمون داده، سعی کنیم با یه قطره اشک هم که شده محزون بودنمون رو به اربابِ عالم نشون بدیم.
خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است كه ما را یارى مىكنند، با خوشحالى ما خوشحال مىشوند و در اندوه و غم ما، محزون مىگردند.
امام علی (علیه السلام) غررالحكم،ج 1، ص235
در روزگاري كه :
زن را بـه "تن" مي شناسند
غيرت را "بددلي" مي نامند (1)
و باحجاب را " اُمل" مي دانند ،
تو همچنـان "فرشته" بمان (2)
بانوي سرزمين من :)
1.امام صادق(ع):مردی که غیرت ندارد،انسانی است که قلبش وارونه است{وسائل الشيعه/ج 7/ص 108}
2. امام علی(ع):همانا عفیف و پاکدامن ، فرشته ای از فرشته هاست.{نهج البلاغه/حکمت 474}
مثبت دونه:
+مراقب پاكي هاتون باشيد فرشته هاي مهربونمـ ...
+با ربط : ديو چو بيرون رود فرشته در آيد.
مَردها نبینند!
روزهـا گذشت
و همچنان دلبــری می کرد در خیابان . (1)
وقتی
خبـر ارتبـاط پدرش را با فلان دختر شهر شنید
شوکه شد!
شاید پدرش هم نباید می دید... (2)
1.پیامبر اکرم(ص):زنی که خود را برای غیر شوهرش زینت و آرایش نماید،خداوند او را به آتش جهنم می سوزاند.{وسائلالشیعه14/113}
2.حضرت علی (ع): بسا هوسى از نيم نگاهى حاصل است (بحارالانوار/ج 71/ص 293)
مثبت دونه:
+دلبری کن ، امآ برای دلبـَر !
+بی ربط: دلبــری برگزیده ام که مپرس...
+{برگرفته از یک واقعیت}
مرا از سرزنش های اقوام و دوستان
و یا به سخره گرفتن های توی خیابان
و حتی دهن کجی های بعضی استادان
باکی نیست
اینها چه می دانند
در لا به لای مناجات ِ بهترین بنده خدا بودن(1)
چه لذتی دارد...
1.دعای پیامبر نور و رحمت (ص): پروردگارا ! زنانی که خود را پوشیده نگه می دارند،مشمول رحمت و غفران خود بگردان.. {مستدرک الوسائل،ج 3 ،ص 244 }
مثبت دونه:
+دلا معاش چنان كن كه گر بلغزد پاي / فـرشتـهات به دو دست دعـا نگهدارد
+دعای خیر اولیای خدا همیشه پشت و پناهتان ،محجبه های عزیز
بنـدگـی ام را آشکــارا به رُخ می کشـم
لذتـش بیشـتر است،
از آزادی یـواشکـی تـو...
مـدام به یادتــ باشد:
و خداوند بر همه چیـز آگـاه است... (1)
1.هو معکم این ما کنتم و الله بما تعملون بصیر : هرکجا باشید او با شماست و به هرچه کنید به خوبی آگاه است{آیه 4 سوره حدید}
مثبت دونه:
+این آزادی تو نیست ، عریانی توست...
+در جواب تعداد اندکی از یواشکیون
+ماجرا چیه؟ +
محمد دهقانی نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد البته قانون گذاری هایی در بین مردم و بخشی از حاکمان و نهادها و همچنین آسیب های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین ادامه داد: آسیب های فرهنگی و اجتماعی از آنجا که از طریق فرهنگ و به مرور زمان شکل گرفته اند با قانون گذاری و کار دفعی حل نمی شود و باید با برنامه ریزی فرهنگی و به مرور زمان و با دقت به اصلاحات فرهنگی پرداخت.
پایگاه تخصصی حجاب و عفاف اضافه می کند با مرتبط ساختن این سخنان به مسئله ی حجاب در جامعه که از بزرگترین حربه های فرهنگی دشمنان برای آسیب زدن به فرهنگ ایرانی - اسلامی است به راحتی می توان دریافت که راه حل مشکل بدحجابی در جامعه و مقابله با آن نه وضع قوانین سخت تر در مورد پوشش است و نه برخورد سلبی و تند با شخص بد حجاب، بلکه باید با کارهای فرهنگی و در بلند مدت ریشه های این ناهنجاری ها را که روز به روز بیشتر در کالبد جامعه ریشه می دواند را سوزاند.
پاسخ های سلبی در مقابل تلاش های فرهنگی دشمنان جمهوری اسلامی شاید در کوتاه مدت و در مقاطعی موفق به نظر برسد اما در واقع با این روش نه تنها مشکلی حل نشده بلکه اثرات سوء آن در دراز مدت خود را نشان خواهد داد، کما اینکه امروزه می بینیم وضعیت حجاب در خیابان ها حتی با حضور گشت ارشاد نامناسب است.
شاید یکی از راهکارها برای مقابله با این مشکلات فرهنگی واگذار کردن بخشی از وظایف حال حاضر نیروی انتظامی به نهادهای فرهنگی جامعه مثل سازمان تبلیغات اسلامی استانها و شهرستان ها و پر رنگ تر کردن نقش آن ها در جامعه باشد. سازمان هایی که می توانند با بهره گیری از کارشناسان مسائل دینی و روانشناسی مناسب جامعه و با تبلیغات های موثر در زمینه شناساندن فرهنگ برتر ایرانی - اسلامی و حجاب در سطح شهر ها و برگزاری جشنواره ها و برنامه های تشویقی خود نقش بسزایی در فرهنگ سازی در نوجوانان و جوانان داشته باشند، نوجوانان و جوانانی که قرار است آینده ی مملکت را در دست بگیرند.
مجلس نیز به عنوان نماینده ی مردم و مرجع قانون گذاری کشور می تواند با افزایش بودجه در بخش های فرهنگی بستر این تحولات فرهنگی را فراهم نماید.
نویسنده: سامان سوهانیان
از جمله ی ذکر شده در بالا می توان به اهمیت تعلیم و تربیت پی برد، با تعلیم و تربیت درست و الهی می توان به درجات رفیع الهی رسید و از سوی دیگر با تعلیم نادرست در سراشیبی سقوط خواهد افتاد.
تربیت و آموزش فرزندان از بدو تولد و در ماه ها و سال های ابتدایی زندگی آن ها شروع می شود و نباید این موضوع را به تاخیر انداخت مسئله ای که بسیاری از پدر و مادر ها به آن توجه ندارند.
در نقش تربیتی خانواده همانطور که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیان نقش برتر مادر در تربیت فرمودند:
[بچه] در دامن مادر بهتر تربیت می شود، تا در جوار پدر (2). عاطفه مادری سبب می شود وی بیش از دیگران به کودک خود توجه نماید؛ و نیز موقعیت زیستی روانی و همراهی دائمی مادر با کودک، نقش بالاتری نسبت به پدر که زمان کمتری با کودک می گذراند، دارد و کودک، او را به عنوان اولین و مطمئن ترین رهبر می پذیرد.
در بحث حجاب و عفاف هم همین موضوع صادق است، فرزندان در سنین کودکی می آموزند و در این آموختن والدین خود و بخصوص مادر را الگو قرار می دهند، مهمترین نقش و اصل تربیتی در فرزندان تربیت عملی و عینی است، کودک رفتار هایی را که می بیند سرمشق خود قرار می دهد، اگر مادری که به عنوان الگو در ذهن کودک در نظر گرفته شده است به حجاب و پوشش خود اهمیت دهد کودک نیز از همان سال های ابتدای زندگی حجاب را می پذیرد و آن را به عنوان یک باید در ذهن خود می یابد.
خانم طباطبایی، عروس بزرگوار امام(ره) نقل می کنند:
امام (ره) نقش مادر را در خانه بسیار تعین کننده می دانستند و به تربیت بچه اهمیت زیادی می دادند. گاهی ما به شوخی می گفتیم: پس زن باید همیشه در خانه بماند؟ ایشان در جواب می گفتند: شما خانه را کم نگیرید، تربیت بچه ها کم نیست. اگر کسی بتواند یک نفر را تربیت کند، خدمت بزرگی به جامعه کرده است. ایشان معتقد بودند که تربیت فرزند از عهده مرد بر نمی آید و این کار دقیقاً به زن بستگی دارد؛ چون عاطفه زن بیشتر است و قوام خانواده هم باید براساس محبت و عاطفه باشد.(3)
از بیانات امام خمینی (ره) به نقش خانواده و بخصوص مادر در شکل دهی آینده جامعه پی می بریم، بنابراین باید به این نهاد کلیدی و انسان ساز توجه ویژه ای داشت و خانواده را یکی از شاه کلید های رفع مشکل حجاب در آینده در نظر گرفت.
پی نوشت ها:
2) برگرفته از صحیفه امام، ج ۹ ، ص ۲۹۴.
3) برگرفته از غلامعلی رجایی، برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره)، ص ۳۳.
پایگاه تخصصی حجاب و عفاف
نویسنده: سامان سوهانیان
امام در مورد خدمتی كه اسلام به زن نموده است می فرماید:
«مع الاسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است: یكی در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلومیتی كه در جاهلیت داشت بیرون كشید ... در یك موقع دیگر در ایرانِ ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم اینكه زن را می خواهند آزاد كنند، ظلم ها كردند به زن؛ زن را از آن مقام شرافت و عزت كه داشت پایین كشیدند.
به اسم آزادی «آزادزنان» و «آزادمردان» آزادی را از زن و مرد سلب كردند ... زن را مثل عروسك پایین آوردند. در صورتی كه زن انسان است، آن هم یك انسان بزرگ؛ زن مربی جامعه است. از دامن زن انسان ها پیدا می شوند.»(1).....